چرا آویشن برای کودکان ضرر دارد؟ موارد منع مصرف آن

گیاه آویشن از زمان قدیم برای مصارف درمانی مختلفی استفاده می‌شوند از جمله این مصارف می‌توان به جلوگیری از مسمومیت و سم‌زدایی بدن اشاره کرد به‌گونه‌ای که حمام‌ با آویشن رایج بوده است. همچنین هنگامی‌که گوشتی فاسد یا خراب در غذا استفاده می‌شد برای این‌که از عوارض آن جلوگیری کنند در غذا آویشن می‌ریختند.

البته آویشن به‌عنوان یک آنتی‌بیوتیک قوی نیز مورد استفاده بود به‌صورت کلی فواید آویشن برای سیستم‌های مختلف بدن از جمله قلب و عروق تنفس و… بسیار زیاد است. اما در کنار این فواید بسیار زیاد مواردی هست که در مواجه با آن نباید از آویشن استفاده کرد. مصرف آویشن برای کودکان می‌تواند عوارض متعددی در پی داشته باشد. در ادامه‌ی مقاله قصد داریم با فواید و مضررات مختلف آویشن آشنا شویم.

فواید آویشن

یکی از فواید مهم و ضروری آویشن تاثیر زیاد بر افزایش طول عمر انسان و افزایش طول قد است. علاوه بر مصرف خود این گیاه استفاده از روغن آن برای جوان سازی و طراوت پوست و بهبود روند گردش خون و افزایش عملکرد مغزی بسیار پیشنهاد می‌شود. همچنین آویشن بر سلامت مو نیز تأثیرات بسیار مثبتی دارد به‌طوری‌که برای رفع موخوره و جلوگیری از ریزش مو استفاده از آن پیشنهاد می‌شود.

آویشن دارای خواص مفید فراوان است و به‌همین خاصیت‌های ذکرشده خلاصه نمی‌شود. برای سلامت دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان نیز می‌توان از این گیاه مفید استفاده کرد. کلسیم فراوان، آهن، فواید بسیار برای بیماران کلیوی و… از سایر خواص آویشن است.

موارد منع مصرف آویشن

آویشن با تمام فوایدی که دارد برای برخی افراد توصیه نمی‌شود.

بانوان باردار

از جمله این افراد می‌توان به بانوان باردار اشاره کرد. به صورت کلی بانوانی که دوره بارداری یا شیردهی را پشت سر می‌گذارند برای مصرف هر‌گونه مکمل غذایی و یا داروی گیاهی باید حتما با پزشک مشورت کنند و با اجازه او مورد استفاده قرار دهند. اگر مصرف این داروی گیاهی از حد مجاز خود عبور کند می‌تواند خطر سقط جنین و ایجاد مسمومیت در شیر بانوان شیرده را به همراه داشته باشد.

افراد مبتلا به حساسیت

در داروی گیاهی آویشن ماده‌ای به اسم تیمول و کارواکرول وجود دارد که این دو ماده تغییرات ناگهانی و خطرناکی مثل افت ضربان قلب، ایجاد حالت تهوع و سرگیجه و استفراغ و همچنین کاهش دمای بدن را می‌توانند به دنبال داشته باشد. افرادی که دچار حساسیت‌های گوناگون هستند باید از مصرف نا‌‌به‌جا‌ی این داروی گیاهی پرهیز کنند تا دجار این اتفاقات ناگهانی نشوند.

جدای از حساسیت‌های مختلفی که معمولا مشاهده می‌شود، عده‌ای به گیاهان هم‌خانواده نعنا از جمله کرفس، آویشن پونه و… حساسیت نشان می‌دهند. این افراد نیز باید در مصرف آویشن احتیاط کنند.

التهابات پوستی

هنگام استفاده از آویشن برای رفع مشکلات پوست و ایجاد طراوت پوستی باید بسیار توجه داشت زیرا که این داروی گیاهی می‌تواند پوست‌های حساس را دچار التهاب و حساست بسیاری کند. به‌خصوص افرادی که از ماده لیسترین برای بهبود مشکلات انگشت پا استفاده می‌کنند بر اثر یک واکنش آلرژیک می‌توانند مبتلا به التهاب شوند.

تداخل دارویی گیاه آویشن

گیاه آویشن می‌تواند به هنگام استفاده شدن همراه سایر دارو‌های شیمیایی و یا گیاهی اثرات هورمونی متفاوتی داشته باشد. در برخی موارد نیز آویشن می‌تواند اثرات دارو‌های گونان را معکوس و یا خنثی کند. البته که تمام عوارض ذکر شده در بالا بسیار کم‌یاب هستند اما بنا‌بر شرط احتیاط باید به‌هنگام استفاده از آویشن با پزشک مشورت کنیم و در میزان دوز مورد استفاده دقت کافی داشته باشیم.

همچنین افرادی که شیمی درمانی انجام می‌دهند، بیماران دچار مشکلات انعقادی خون و افرادی که دارو‌های هورمونی مصرف می‌کنند نیز باید برای مصرف آویشن با پزشک خود مصرف کنند.

کودکان

کودکان زیر ده سال به دلایل مختلفی باید پورد توجه ویژه‌ای قرار بگیرند. یکی از این دلایل سیستم ایمنی ضعیفه و حساس کودکان است که نمی‌توانند به خوبی میکروارگانیسم‌های خارجی مضر را دفع کند. مورد دیگری که ما را به حفاظت دوچندان از کودکان مجبور می‌کند استقامت کمتر آن‌ها در زمان بیماری است.

اگر کودکی در اثر مصرف یک داروی گیاهی مانند آویشن دچار یک واکنش آلرژیک شود و یا تغییر ناگهانی در علائم حیاتی داشته باشد، به سختی می‌توان آن را مداوا کرد و به شرایط طبیعی برگرداند. به همین علت است که مصرف آویشن برای کودکان زیر ده سال با احتیاط‌های بسیاری همراه است. به گونه‌ای که مصرف دهانشویه لیسترین که حاوی ماده آویشن است در کودکان پیشنهاد نمی‌شود.

نتیجه گیری

همان‌طور که در مقاله فوق باهم بررسی کردیم گیاه آویشن دارای خواص دارویی بسیاری است. به‌گونه‌ای که برخی این گیاه را داروخانه سیار نام گذاری کرده‌اند. اما آویشن نیز مانند هر ماده مفید دیگری میزان مصرف مشخص دارد و نباید دوز مصرف آن از حد مورد نیاز و طبیعی بیشتر شود. البته جدای از میزان مصرف مشخص، آویشن دستورات مصرف دیگری نیز دارد. این ممنوعات مصرف می‌تواند شامل شامل افرادی با مشکلات تیروئیدی، قلبی و دارای پوست حساس و… شود. یکی از طیف سنی‌های بسیار حساس که معمولا در مواد شیمیایی گیاهی مختلف دارای ممنوعیت مصرف هستند کودکان می‌باشند. بهتر است هنگام مصرف آویشن برای کودکان حتما با پزشک خود مشورت کنید.

جوان ایرانی

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

خرید vpn با ip ثابت

خرید فیلترشکن موبایل

خرید vpn با ip ثابت