آر وی جی در دندانپزشکی

در سایت دنتی شاین به بررسی رادیوگرافی و آر وی جی دندانپزشکی می پردازیم که از موارد مهم در دندانپزشکی هستند. با ما همراه باشید.

رادیوگرافی

اشعه ایکس دندان نوعی تصویر از دندان و دهان است. اشعه ایکس نوعی تابش الکترومغناطیسی با انرژی بالا است. اشعه ایکس به بدن نفوذ می کند و تصویری را روی فیلم یا صفحه نمایش می دهد. اشعه ایکس می تواند دیجیتال باشد یا بر روی یک فیلم ساخته شود.

ساختارهایی که متراکم هستند (مانند پر کردن نقره یا ترمیم فلز) بیشتر انرژی نور را از اشعه ایکس مسدود می کنند. این باعث می شود آنها در تصویر سفید به نظر برسند. ساختارهایی که حاوی هوا هستند سیاه هستند و دندان ها، بافت و مایع به صورت سایه های خاکستری ظاهر می شوند.

نحوه انجام آزمون

این آزمایش در مطب دندانپزشکی انجام می شود. انواع مختلفی از اشعه ایکس دندان وجود دارد. بعضی از آنها عبارتند از:

  • گاز گرفتن قسمت‌های تاج دندان‌های بالا و پایین را با هم نشان می‌دهد وقتی فرد روی زبانه گاز گرفتن را گاز می‌گیرد.
  • پری اپیکال: ۱ یا ۲ دندان کامل را از تاج تا ریشه نشان می دهد.
  • پالاتال (همچنین اکلوزال نیز نامیده می شود): تمام دندان های بالا یا پایین را در یک عکس در حالی که فیلم روی سطح جونده دندان قرار می گیرد، می گیرد.
  • پانوراما: به دستگاه خاصی نیاز دارد که دور سر بچرخد. اشعه ایکس تمام فک ها و دندان ها را در یک عکس می گیرد. برای برنامه ریزی درمان ایمپلنت های دندانی، بررسی دندان های عقل نهفته و تشخیص مشکلات فک استفاده می شود. اشعه ایکس پانورامیک بهترین روش برای تشخیص حفره ها نیست، مگر اینکه پوسیدگی بسیار پیشرفته و عمیق باشد.
  • سفالومتری: نمای جانبی صورت را ارائه می دهد و ارتباط فک را با یکدیگر و همچنین با بقیه ساختارها نشان می دهد. برای تشخیص هر گونه مشکل راه هوایی مفید است.

بسیاری از دندانپزشکان نیز با استفاده از فناوری دیجیتال از اشعه ایکس عکس می گیرند. این تصاویر از طریق کامپیوتر اجرا می شوند. میزان تشعشعات منتشر شده در طول عمل کمتر از روش های سنتی است. انواع دیگر اشعه ایکس دندان می تواند یک تصویر سه بعدی از فک ایجاد کند. توموگرافی کامپیوتری با پرتو مخروطی (CBCT) ممکن است قبل از جراحی دندان، مانند زمانی که چندین ایمپلنت قرار داده می شود، استفاده شود.

آر وی جی دندانپزشکی

در اینجا به بررسی آر وی جی می پردازیم و اینکه چرا شما به آر وی جی نیاز دارید.

تابش در آن به حداقل رسیده است!

ما می دانیم که قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس می تواند اثرات مضر زیادی برای بدن ایجاد کند. اثرات بیولوژیکی تشعشع، قطعی (کشتن تعداد زیادی سلول) و تصادفی (آسیب مرگبار که منجر به جهش می شود)، از موکوزیت ساده تا شرایط خطرناک تر مانند استئورادیونکروز و سرطان زایی متغیر است. اگرچه چنین نتایجی ناشی از پرتودرمانی است، اما کاهش میزان پرتوهایی که بیمار، دندانپزشک و دستیار دندان در معرض آن قرار می‌گیرند بسیار مهم است.

اصل ALARA یکی از مهم ترین دستورالعمل های ارائه شده توسط ایالات متحده در سال ۲۰۰۳ است. با استفاده از رادیوگرافی دیجیتال، دندانپزشکان می توانند تا ۸۰٪ از قرار گرفتن بیمار در هنگام استفاده از فیلم های اشعه ایکس معمولی را کاهش دهند. این وظیفه دندانپزشک است که ایمنی بیمار را تضمین کند. اگر آر وی جی گزینه مناسبی نیست، دندانپزشک باید به فیلم‌های با سرعت بالاتر روی بیاورد. فیلم‌های اشعه ایکس دندانی F-Speed هنگام تعویض از فیلم‌های E-Speed و D-Speed به ترتیب ۲۰% و ۶۰% کاهش قرار گرفتن در معرض تابش را ارائه می‌کنند.

نتایج سریعتر

همانطور که در مطب دندانپزشکی خود رشد می کنید، متوجه می شوید که زمان با ارزش ترین دارایی است که در کمبود آن هستید. منتظر ماندن بیماران برای مدت طولانی تأثیر منفی دارد. مهم است که زمان صرف شده در کارهای مختلف را کاهش دهید، به عنوان مثال پردازش فیلم های اشعه ایکس شما. با استفاده از پیشرفت های فناوری برای کمک به شما در انجام این کارها می توانید کارایی شما را تا حد زیادی افزایش دهید. به همین دلیل است که آر وی جی در دندانپزشکی بسیار مهم است، به شما در بهینه سازی فرآیندهایتان کمک می کند.

مزایای رادیوگرافی دیجیتال دندان

از مزایای رادیوگرافی دیجیتال دندان در مقایسه با اشعه ایکس سنتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رادیوگرافی دیجیتال نواحی پنهان کوچک پوسیدگی بین دندان ها یا زیر ترمیم های موجود (پر کردن)، عفونت استخوان، بیماری لثه (پریودنتال)، آبسه یا کیست، ناهنجاری های رشدی و تومورهایی را نشان می دهد که تنها با معاینه بینایی دندان قابل تشخیص نیستند.
  • رادیوگرافی دیجیتال را می توان فوراً بر روی هر صفحه رایانه مشاهده کرد، برای افزایش کنتراست و جزئیات دستکاری کرد و بدون افت کیفیت به صورت الکترونیکی به متخصصان ارسال کرد.
  • تشخیص زودهنگام و درمان مشکلات دندانی می تواند در زمان، هزینه و ناراحتی صرفه جویی کند.
  • فناوری ذخیره‌سازی میکرو دیجیتال ظرفیت ذخیره‌سازی اطلاعات بیشتری را در درایوهای کوچک و صرفه‌جویی در فضا فراهم می‌کند.
  • رادیوگرافی دیجیتال دندانپزشکی پردازش شیمیایی و دفع مواد زائد خطرناک و فویل سرب را حذف می کند و در نتیجه جایگزینی “سبزتر” و دوستدار محیط زیست ارائه می دهد.
  • رادیوگرافی دیجیتال را می توان به راحتی به دندانپزشکان دیگر با فناوری کامپیوتری سازگار، یا عکس چاپ شده برای دندانپزشکان بدون فناوری سازگار، منتقل کرد.
  • ویژگی های رادیوگرافی دیجیتال، از جمله کنتراست، رنگ آمیزی، سه بعدی، وضوح، تلنگر، زوم و غیره به تشخیص و تفسیر کمک می کند که به نوبه خود به تشخیص و آموزش بیمار کمک می کند. تصاویر دیجیتالی از نواحی مشکل را می توان بر روی صفحه نمایش کامپیوتر در کنار صندلی بیمار انتقال داد و ارتقا داد.
  • تصاویر دیجیتالی دندان را می توان به راحتی در پرونده الکترونیکی بیماران ذخیره کرد و به سرعت به صورت الکترونیکی برای شرکت های بیمه ارسال کرد، دندانپزشکان یا مشاوران را ارجاع داد، اغلب اختلالات درمان را از بین می برد یا کاهش می دهد و منجر به بازپرداخت سریع تر بیمه دندان می شود.

حال که با این موارد آشنایی نسبی پیدا کردید، بهتر است به وب سایت دنتی شاین به ادرس dentyshine.com مراجعه نمایید و این محصولات را مشاهده نمایید.

منبع :

https://dentyshine.com/product-category/%D8%B1%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C/

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

خرید vpn با ip ثابت

خرید فیلترشکن موبایل

خرید vpn با ip ثابت